یک بررسی جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند بخت به دنیا آمدن نوزاد زنده با روش آی‌وی‌اف را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

IVF

به گزارش همشهری آنلاین، آی‌وی‌اف یک فناوری کمک به باروری است که در آن از داروها و روش‌های جراحی برای بارور کردن تخمک در خارج از بدن و کاشتن تخمک بارورشده در رحم زن استفاده می‌کنند.

پژوهشگران در یک بررسی جدید تأثیر آلودگی هوا را بر روی ۳۶۰۰ مورد انتقال رویان‌ منجمد شده ایجاد شده بوسیله آی‌وی‌اف یا لقاح آزمایشگاهی به رحم مادر هر شهر پرث استرالیا در طول هشت سال تجزیه‌وتحلیل کردند. آنها بر میزان قرار گرفتن در معرض ذرات ریز کمتر از ۱۰ میکرومتر یا PM10 آلاینده هوا در دو هفته منتهی به گردآوری تخمک از زنان برای انجام آی‌وی‌اف تمرکز کردند و دریافتند که در موارد بیشترین قرار رفتن در معرض این ذرات ریز آلاینده می‌توانند احتمال تولد زنده تا 38 درصد کاهش یافته است.

سباستین لترسیچ، سرپرست این گروه پژوهشگران، گفت: این اولین بررسی است که در آن که از چرخه‌های انتقال رویان منجمد در آی‌وی‌اف برای آنالیز جداگانه اثرات قرار گرفتن مادران در معرض آلاینده‌های هوا در طول رشد تخمک‌ها و در حوالی زمان انتقال رویان و اوایل بارداری استفاده شده است. بنابراین ما می‌توانیم ارزیابی کنیم که آیا آلودگی هوا روی خود تخمک‌ها تأثیر می‌گذارد یا بر مراحل اولیه بارداری.»

پژوهشگران تاکید کرده‌اند که تأثیر منفی آلودگی هوا بر تولد زنده پس از آی‌وی‌اف با وجود آن بوده است که کیفیت کلی هوا در طول دوره مطالعه در شهر پرث «عالی» بوده است.

به گفته لترسیچ، حتی در این بخش از جهان با کیفیت هوای استثنایی که در آن‌ها میزان آلودگی هوا در روزهای بسیار کمی از حداکثرهای پذیرفته‌شده بین المللی برای آلودگی هوا فراتر می رود، بین میزان آلودگی هوا و میزان تولد نوزاد زنده در چرخه‌های انتقال رویان منجمد همبستگی منفی یا رابطه معکوسی قوی وجود دارد.

تخمین زده می‌شود که آلودگی هوا باعث حدود چهار میلیون مرگ زودرس در سال در جهان می‌شود. آلودگی هوا همچنین می‌تواند تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از عوارض نامطلوب بهداشتی مانند بیماری‌های قلبی و ریوی شود.

یافته‌های این بررسی که در ژورنال تولیدمثل انسانی Human Reproduction منتشر شده است، بر خطرات آلودگی هوا برای سلامت باروری تأکید دارد.

منبع: گاردین

کد خبر 865974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha